Warsztat

Samymi palcami i dobrymi chęciami modelu nie złożymy, ani nie naprawimy. Bazując na dotychczasowym doświadczeniu, chcieliśmy wymienić i krótko scharakteryzować podstawowy sprzęt, który do tej pory przyszło nam używać podczas prac ze śmigłowcami. Wyposażenie sklasyfikowaliśmy wg jego przydatności:
  • *** - wymagane
  • ** - przydatne
  • * - czasem używane

Dremel z akcesoriami (bądź wiertarka / wkrętarka) *

Elektryczne narzędzie z szeroką gamą wymiennych końcówek przeznaczone do precyzyjnych prac mechanicznych, szczególnie przydatne do wykonywania własnych konstrukcji. Dostępne są warianty zasilane z sieci bądź z akumulatora. Dostępne są akcesoria przeznaczone do różnych typów prac, m. in. do cięcia, wiercenia, szlifowania, frezowania.

Elementy montażowe / konstrukcyjne **

W warsztacie nie może zabraknąć różnego typu elementów, z których da się skonstruować rozmaite nietypowe rozwiązania. Najpopularniejsze to: wkręty, nakrętki (w tym samohamowne), podkładki, druty, gąbki, pianki, rurki węglowe, kulki itp.

Imadło **

Wiele czynności da się zrobić bez imadła, ale z imadłem jest o wiele prościej. Często zastępuje trzecią rękę, lub utrzymuje gorący element podczas lutowania. Bardzo ułatwia również równoległe napychanie zębatek na osie (np. silnika) w przypadkach, gdzie zębatka taka wchodzi na wcisk.

Kątomierz do łopat ***

Niezbędny do regulacji kątów łopat w głównym wirniku. Kątomierz powinien być jednym z pierwszych elementów wyposażenia, gdyż w zasadzie nie da się go niczym zastąpić, a jest wymagany do poprawnego ustawienia głowicy.

Kleje **

Używane zwykle do własnych konstrukcji.
  • cyjanoakryl ("kropelka"), 
  • żywica epoksydowa, 
  • klej do wkrętów niebieski (thread lock) - wymagane do zabezpieczania gwintów metal-metal przed odkręcaniem, 
  • lakier do paznokci - do zabezpieczania gwintów przed odkręcaniem (zamiast kleju)

Koszulki termokurczliwe **

Używane przede wszystkim jako izolacja do połączeń lutowanych. Może znaleźć również inne zastosowania, np. zabezpieczenie miejsc narażonych na ścieranie.

Lutownica *

Niezbędna do przeróbek elektrycznych, na przykład takich jak: wymiana złącz w akumulatorze, regulatorze.

Ładowarka ***

Absolutny wymóg przy śmigłowcach zarówno elektrycznych jak i spalinowych.

Noże, skalpele **

Są oczywistym dodatkiem ułatwiającym obróbkę materiałów.

Okulary zabezpieczające ***

Techniczne okulary chroniące oczy przed odpryskami podczas prac oraz przed źle zamocowanymi częściami mogącymi oderwać się od helikoptera po wszelkich modyfikacjach.

Opaski zaciskowe z tworzywa ***

Plastikowe tasiemki z mechanizmem samozaciskającym. Jeden z podstawowych sposobów mocowania, łączenia, zabezpieczania podzespołów helikoptera. Na przykład do modeli klasy 450 warto zaopatrzyć się w opaski o długościach ok. 100 i 200mm.

Papier ścierny *

W dziedzinie modelarskiej wykorzystuje się najczęściej papiery średnio- i drobnoziarniste: 100 ÷ 1000 (im mniejsza wartość, tym papier bardziej gruboziarnisty).

Pęsety, szczypce, kombinerki ***

Niezastąpione w miejscach, gdzie nie mieszczą się palce, gdzie trzeba coś uchwycić lub przeciąć.

Pilniki *

W modelarstwie najczęściej wykorzystywane są małe pilniki o różnych kształtach, z drobnymi nacięciami, tzw. iglaki. Przydają się do prac konstrukcyjnych.

Piwo i pizza ***

Rodzaj paliwa, służy do napędzania kolegów, od których chcemy coś pożyczyć lub skorzystać z ich pomocy.

Poziomica do tarczy **

Urządzenie do regulowania głowicy, szerzej opisane w dziale Trudne słowa - leweler.

Rozpuszczalniki ***

Niezbędne do czyszczenia i odtłuszczania powierzchni przed klejeniem. Najpopularniejsza, bardzo skuteczna i powszechnie dostępna jest benzyna ekstrakcyjna. Czasem może się przydać aceton (zmywacz do paznokci).

Smary, oliwki **

Niektóre elementy helikoptera, np. łożyska wzdłużne (oporowe) w głowicy wymagają dodatkowego smarowania oliwką. Smar silikonowy z kolei dobrze nadaje się do elementów gumowych (które również znajdziemy w głowicy helikoptera). Należy pamiętać, żeby nie smarować elementów, które nie są wyraźnie oznaczone w stosowny sposób w instrukcji. Zwłaszcza dotyczy to głównych przekładni, które po nasmarowaniu łatwo łapią brud z otoczenia.

Suwmiarka **

Warsztatowe narzędzie pomiarowe o rozdzielczości zależnej od konkretnego wykonania - typowo od 0.1 do 0.01mm.

Ściągacz do snapów **

Rodzaj szczypiec używany do ściągania snapów z kulek. Snapy można również zdejmować bez tego urządzenia, lecz bardziej ryzykuje się ich uszkodzenie.

Ściągacz do zębatek *

Urządzenie, zwykle śrubowe, które umożliwia ściągnięcie z osi zębatki, którą chcemy wymienić.

Tacka obrotowa *

Typowo kuchenne wyposażenie, jednak znajduje zastosowanie w modelarstwie. Przydaje się do wstępnego uruchomienia i regulacji modelu. Śmigłowiec mocujemy do tacki, dzięki czemu możemy rozkręcić łopaty i dokonać oceny jego ustawień..

Taśmy klejące ***

Nie powinno zabraknąć: izolacji elektrycznej, taśmy dwustronnie klejącej (gąbkowej), taśmy pakowej, rzepa samoprzylepnego itp.

Waga *

Przydatna przy wyważaniu łopat do wyznaczenia lżejszej z łopat. Poza tym pozwala się zorientować w masach części.

Wkrętaki, klucze *** 

 Absolutny numer jeden wyposażenia warsztatu. W modelarstwie wykorzystujemy przede wszystkim:
  • wkrętaki krzyżowe Pozidriv i Philips w rozmiarach Pz0 i Ph0. Wkrętaki te różnią się nieco kształtem końcówek, dzięki czemu pasują do odpowiednich nacięć w łbach wkrętów,
  • wkrętaki (klucze) imbusowe (sześciokątne) w rozmiarach 1.5, 2, 2.5 do wkrętów odpowiednio M2, M2.5, M3
  • wkrętaki (klucze) nasadowe sześciokątne w rozmiarach 4, 5, 5.5 do nakrętek odpowiednio M2, M2.5, M3
Pełna tabela rozmiarów śrub, wkrętów i podkładek

Generalnie polecamy zainwestowanie w markowe wkrętaki, gdyż są one precyzyjniej wykonane, dzięki czemu nie niszczą łbów śrub i są bardziej wytrzymałe.

Woltomierz / wskaźnik napięcia na celach akumulatora li-po *

Do najważniejszych zastosowań należy kontrola stanu akumulatora, zwłaszcza napięcia na celach po zakończonym locie.

Wyważarka do łopat ***

Służy do prawidłowego rozłożenia mas łopat wirujących wokół wału głównego. Zapobiega to wibracjom modelu w czasie lotu. Wyważarkę można kupić gotową lub samemu zaimprowizować z powszechnie dostępnych elementów.